Bij de lancering van Stefan Hertmans’ boek De opgang, stelden we ons de vraag hoe een schrijver zich laat inspireren door archief en de grens bewandelt tussen fictie en non-fictie. We lieten hem aan het woord in een interview en maakten de kortfilm Het archief als paradijs.
In 2020 schrijft Stefan Hertmans de roman De opgang. Het boek waarin het leven en collaboratieverleden van Willem Verhulst als een rode draad doorheen loopt, vertelt hoe gezinsleden de keuze van echtgenoot en vader beleven. Doordat de personages heel wat geschreven archief hebben achtergelaten, kan Hertmans het leven van het gezin enigszins reconstrueren. Maar hoe de schrijver juist die oude dagboeken en vergeten memoires weer tot leven brengt en de vele geschreven woorden vertolkt naar een roman, blijkt geen eenvoudig proces. Als romancier bewandel je al te vaak de dunne scheidingslijn tussen fictie en non-fictie. Zoals Stefan zelf zegt: “De feiten zijn de feiten, maar de scènes heb ik mij natuurlijk ingebeeld.”
Maar hoe inspireert archief schrijvers? Welke betekenis geef je aan woorden uit het verleden? Dient archiefonderzoek louter als inspiratiebron of levert het ook historische aanknopingspunten die waarheidsgetrouw worden opgetekend? We vroegen het aan Stefan Hertmans.
Het resultaat is een kortfilm en een uitgeschreven interview. De kortfilm Het archief als paradijs, onder de regie van Jimmy Kets, is te bekijken vanaf donderdag 4 februari op de ADVN-website en de Facebookpagina. Het interview met Stefan Hertmans wordt gepubliceerd in het eerste nummer van WT (2021)